Barion Pixel

Fülöp Lili

Megosztás

(T)egyél a tavaszi fáradtság ellen!

Ahogy közeledik a tavasz, bár egyre több időt töltünk a természetben és élvezzük a napsütést, mégis azt érezzük, hogy valami nem stimmel? Ez bizony a tavaszi fáradtság, a napsütéses szezon gyakori velejárója. Mit tehetünk az elkerülése érdekében? Lehet ezt egyáltalán táplálkozással befolyásolni? Fülöp Lili dietetikusunk most ezekre a kérdésekre ad választ! A hosszabb nappalok óhatatlanul…

Ahogy közeledik a tavasz, bár egyre több időt töltünk a természetben és élvezzük a napsütést, mégis azt érezzük, hogy valami nem stimmel? Ez bizony a tavaszi fáradtság, a napsütéses szezon gyakori velejárója. Mit tehetünk az elkerülése érdekében? Lehet ezt egyáltalán táplálkozással befolyásolni? Fülöp Lili dietetikusunk most ezekre a kérdésekre ad választ!

A hosszabb nappalok óhatatlanul kevesebb alvásra késztetnek minket. A biológiai óránk, a cirkadián ritmus, egy rendkívül jól alkalmazkodó gépezet, de vigyáznunk kell, mert a tűréshatára nem végtelen. Az elegendő és megfelelő minőségű alvás elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez és a regenerálódáshoz, hiánya levertséget, fáradtságot, hangulatingadozásokat okozhat.Ha a cirkadián ritmus az alvás során elcsúszik, az bizony kihat más tevékenységeinkre is.

Ezek után nem meglepő tény, hogy ugyanígy működik a táplálkozással kapcsolatos ritmus is. Ha az emésztőszervrendszer a napi 4-5 étkezéshez van szoktatva, akkor körülbelül 3 óránként érkezik is a jelzés a táplálékfelvételre. A tavaszi fáradtsággal járó levertség ráadásul sokszor evésre késztet minket. Ilyenkor érdemes a mennyiség helyett az alapanyagok minőségre nagyobb hangsúlyt fektetnünk. Teljes értékű ételekkel, magas rosttartalommal bíró gabonafélékkel vagy friss zöldségekkel, gyümölcsökkel nem csak a testünket, de az elménket is táplálhatjuk, amelyek anélkül segítik a jó közérzet elérését, hogy éhesnek éreznénk magunkat.

A B-vitaminok kiemelt szerepet kaphatnak ebben az időszakban, mint a különféle fáradtsággal és levertséggel kapcsolatos állapotok enyhítői. B12 vitamint találhatunk a tengeri halakban, vagy a tojásban, B6 vitamint a gabonafélékben vagy az olajos magvakban, folsavat a brokkoliban, káposztafélékben, a karfiolban vagy akár a leveles zöldségekben is, B1 vitamint a hüvelyesekben vagy a tejtermékekben.

Mutatok 2 olyan gyakorlati tippet, amit könnyen beépíthetünk a napunkba a tavaszi fáradtság ellenszereként:

  1. Tartsuk meg az egyensúlyt!

A tápanyagokat jól elosztva vigyük be a nap során, ne terheljük meg feleslegesen a szervezetet egy-egy nagyobb étkezéssel. A reggeli és vacsora energiamennyisége tegye ki a napunk maximum felét, az ebéd képezze a 30-35%-ot, míg a kis étkezések, tehát a tízórai és uzsonna töltse ki a maradék helyet.

Fehérjék, zsírok és szénhidrát tekintetében is érdemes minél jobban elosztanunk a mennyiségeket, a nap végéhez közeledve egyre könnyedebb fogásokat választva.

  1. Ne csak főzzük, nyerset is együk!

Bár rendkívül ízletes főzelékeket, grillezett, párolt ételeket készíthetünk a zöldségekből, figyeljünk rá, hogy legalább 1-2 adagot nyersen is rágcsáljunk el a nap során. Ha ez nehezen megy, akkor egy préslé vagy smoothie is segítségünkre lehet ebben, amit akár higítva, a nap folyamán elosztva is fogyaszthatunk. Ha igazán tudatosak szeretnénk lenni, némi gabonaféle vagy olajos magvak csipegetésével a napi B-vitamin adagunkat is letudhatjuk egy kalap alatt.

Olvass tovább!

A D-vitamin pótlás egész évben fontos!

A napfény vitaminját télen pótolni kell!

Főoldal

 Mirgai Zita dietetikus írása Bár még olykor élvezhetjük a kellemes kora téli napsütést, ez már nem elég ahhoz, hogy a szervezetünk előállítsa a megfelelő mennyiségű ...