Barion Pixel

Halloween közeledtével most az őszi hangulat egyik kulcsszereplőjét mutatjuk be, a sütőtököt. Ha nemcsak lámpást faragnál belőle, hanem az ízét is szereted, Szabó Adrienn dietetikusunk most elmeséli neked, hogy mi minden jóság van benne!

Likopin: ez a narancsos színű növényi vegyület (karotinoid) egy rendkívül erős antioxidáns, amely zsírban oldódik és nem hőérzékeny, ezért ha valami finomságot készítesz belőle, mindenképp gondolj a kísérő zsiradékokra is (az én sült tök receptemben ez a dió, és a sütéshez használt szőlőmagolaj). A likopin tehát akkor is értékes tápanyag marad, ha hőkezelve van a sütőtök (mint a Funky Forest sütőtökös smoothie esetén, az eltarthatóság érdekében), így egyes daganattípusok (pl.: prosztata) prevenciójában is szerepe lehet. 

Béta-karotin: ő abban segít, hogy a bőrünk télen is szép legyen, valamint ő az immunfunkciókat támogató A-vitamin előanyaga is. 

Lutein: nagy koncentrációban található a szemben, a sárgafoltban, melyet ha rendszeresen pótlunk, az időskori látásromlás rizikóját csökkenthetjük.

Az édes sütőtök kiválóan helyettesíti a nyáron kéznél lévő gyümölcsöket. Kellemes íze kiváló cukorhelyettesítő, ha figyelnénk arra, hogy ne a nagyobb ökológiai lábnyomú banánnal édesítsük finomságainkat (például muffint, kenyeret) vagy épp a smoothie-t, és kiváló hideg salátákban és húsok mellé is, hogy azok laktatóbbak és izgalmasabbak legyenek. 

A sütőtök sütve időigényes, de vízben pillanatok alatt megpuhul, így könnyen készíthető belőle receptekhez használható sütőtökpüré.

Jó hír a kisgyermekes édesanyáknak, hogy a sütőtök 6 hónapos kortól biztonságosan adható, így nem kell bánni, hogy a hozzátáplálás nem nyáron indul, ennek a szezonnak is megvannak a pürézhető édes terményei.