Barion Pixel

Mindjárt fürdőruha szezon! – csapunk a fejünkre és elkezdjük bújni az internetet, rapid diéták után kutatva. Aminek jojó effektus, felborult anyagcsere és örömtelenül, szorongással töltött napok lesz a jutalma. Fülöp Lili dietetikusunk azonban a segítségünkre siet, hogy eloszlassa a tévhiteket és tippjeivel segítsen az egészséges fogyásban.

Minden test, súlytól, ráncoktól, narancsbőrtől és szőröktől függetlenül fürdőruhába és vízpartra való test. Ennek a felismerése és elfogadása a legfontosabb lépés az egészséges diétázás irányába. Ha öngyűlölet vagy megfelelési kényszer motiválja a fogyókúrázást, annak a legtöbb esetben keservesen elért, egészségtelen vagy eredménytelen kimenetele lesz.

Ezért mielőtt diétázásba kezdünk kérdezzük meg magunktól, mi motivál bennünket valójában? Készen állunk az egészségünk és megjelenésünk érdekében egy hosszútávú életmódváltásra? Legyünk őszinték magunkkal és ha úgy érezzük “nem” a válasz, bátran kérjük szakember segítségét a valódi okok feltárására és megoldására.

Hogy jó hírrel folytassam, minden kalóriadeficitben töltött idő kisebb-nagyobb mértében fogyáshoz vezet. Nem az számít tehát, hogy keto, zero cukor vagy léböjt kúrába fogunk. De az nagyon nem mindegy, hogy hogyan végezzük ezeket!

Ahhoz, hogy az ember a testsúlyának 1 kilogrammjától „megszabaduljon” 7000 kalória deficitre van szüksége. Bizony, ez nagy mennyiség, érthető hát, hogy miért nem szabad néhány nap leforgása alatt sokat fogynunk. Életmódváltásban gondolkodva a heti 0,7 kg már tökéletes cél lehet, de ha hosszútávú változás a célunk, ennél kevesebbel is számolhatunk!

Gyakorlatilag bármilyen szélsőséges vagy trendi fogyókúrás irányzatot nézünk egy dologban mindig hasonlítanak: kalóriadeficitet teremtenek, tehát kevesebb az elfogyasztott kalória a nap során, mint amennyit felhasznál, eléget a szervezetünk. Megszoríthatjuk a zsírokat vagy a szénhidrátokat is, a kiinduló alap minden esetben ugyanaz lesz. Ezt minél drasztikusabban csináljuk, kezdetben annál sikeresebbek lehetünk, de ez a fajta „kizsákmányolás” nem tarthat örökké. Tapasztalhattátok már, hogy egy megszorító diéta teljesen kimerít benneteket, a szervezet küzd ellene, sóvárog, stresszel teli lesz minden nap és sokszor sajnos a jojó effektus is betoppan az életünkbe. Aki sokat diétázott már tudhatja, hogy ezek az epizódok bizony nyomot hagynak bennünk és egy idő után egyre nehezebben jönnek a várt eredmények is.

Mi az én javaslatom?

Tűzzünk ki reális célokat. Olyat, ami saját magunknak teljesíthető és ne olyat, ami másnál megtörtént vagy bevált. Figyeljünk arra, ami a tényleges szükségletünk, ne megszokásból együnk és ne hagyjuk, hogy mindig az érzelmeink vezessenek az étkezéseknél, azonban emberek vagyunk, a kedvenceink kapjanak helyet az étrendünkben.

Ha 3 tippet kellene mondanom, amivel mindenki életmódváltása elindítható nemtől, kortól, testtömegtől stb. függetlenül, azok az alábbiak lennének:

  • Figyeljünk a megfelelő hidratáltságra, 2-2,5 liter folyadékfogyasztás alatt nincsen nap! Már egy ilyen lépéssel is rengeteget tehetünk a belső egyensúly fenntartása érdekében.
  • Használjuk az öklünket és mérjünk ki legalább 4-5 öklömnyi – ha nem több – zöldséget és gyümölcsöt, amit elfogyasztunk a nap során. Ez lehet saláta, leves, savanyúság, grillezett zöldség, de akár egy préslé is!
  • Cseréljünk le legalább 1 állati zsírforrást egy növényi alternatívára. Ez lehet egy húsmentes nap, amikor a fehérjeforrást a hús helyett például a hüvelyesek szolgáltatják számunkra (húsos bolognai helyett vöröslencse bolognai) vagy egy kisétkezés, amikor sajt helyett olajos magvakat ropogtatunk.