Barion Pixel

Még nem tartunk a téli betegszezon végén, de a távolból már kacsingat ránk a tavaszi kimerültség. Ez nem jelent egyebet, mint hogy itt az ideje az átfogó és alapos immunerősítésnek! Dietetikusunk cikkéből most megtudhatjátok, a szezonális alapanyagokban található antioxidánsok hogyan használhatóak szuperfegyverként a vírusok ellen! 

Az európai átlagot tekintve a hazai zöldség-gyümölcsfogyasztásunk a középmezőnyhöz tartozik. Mielőtt elégedetten csettintenénk, fontos beismerni, hogy van egy nagy hiányosságunk is, ami miatt közepesnek bizonyul az eredményünk: zöldség és gyümölcsfogyasztásunk egyáltalán nem változatos. A statisztika szerint, az összes fogyasztásunk felét a paradicsom, paprika, vöröshagyma, fejeskáposzta és görögdinnye adja. Ha azt feltételezzük, hogy minden alapanyagot a maga szezonjában fogyasztunk el, akkor a téli időszakra ebből nem sok marad, ugye?

Pedig a zöldségek és gyümölcsök egészségvédő hatása igenis számottevő. Ehhez naponta minimum 150 g-ot szükséges elfogyasztanunk belőlük (de még jobb a 400-500 g). Ha megvan a megfelelő mennyiség, akkor a bennük rejlő úgynevezett biológiailag aktív anyagok (vitaminok, antioxidánsok, polifenolok stb.) képesek aktívan kifejteni szervezetünkre pozitív hatásaikat.

Sajnos még javában benne vagyunk vírusos időszakban, ezért napjaink szerves részévé vált az alapos kézmosás és a társas érintkezések minimalizálása. Elfeledkezünk azonban arról, hogy az immunrendszer erősítésével is harcolhatunk a megbetegedések ellen. Szervezetünk immunválasza remekül megerősíthető a már fent említett mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztásával. Egy jól összeválogatott „immunerősítő étrend” – amelyet egyébként inkább neveznék kiegyensúlyozott vagy változatos étrendnek – alapja februárban például a cékla, az alma, a sárgarépa, illetve a káposzta-, hagyma- és salátafélék.

Vizsgáljuk meg őket egy kicsit közelebbről! A céklában található inorganikus nitrátok és betalainok segítenek a vérnyomás csökkentésében és javítják az oxigénfelvételt. Utóbbi különösen sportolóknak nagy előny, de mivel a sport is az immunrendszerünk egy erősítője lehet, érdemes a testmozgást is a listánkra vennünk a vírusok elleni harcban. Céklalé formában fogyasztva érhetjük el a legjobb hatást és a legjobb, ha edzés előtt 1 órával fogyasztjuk el.

A sárgarépa béta-karotin tartalmát jól ismerjük, az immunrendszerünk téli erősítője lehet, ha megfelelő mennyiségben a tányérunkra kerül. A béta-karotin-az A-vitamin előanyaga, a szem egészségéért is fogyasztjuk, antioxidáns hatású vegyületei közül pedig kiemelkedő a lutein és a likopin mértéke. Meglepően finom zabkásába reszelve, próbáljátok ki!

Az alma számomra az egyik legjobb hazai superfood, helyben elérhető, finom, megfizethető és egészséges. Ha egy héten belül elfogyasztjuk, mehet a gyümölcskosárba, de hosszabb tárolás esetén érdemesebb hűvös helyet keresni neki, legyen az akár a pince vagy a hűtő.

Fontos tehát, hogy napjainkban ne csak a zöldségek és gyümölcsök mennyiségét növeljük meg, hanem törekedjünk a szezonális változatosság biztosítására is. Amit szervezetünk kiválóan működő immunrendszerrel és jó közérzettel hálálja meg nekünk.