Barion Pixel

Az évszakok közti átállás nem egyszerű, Szabó Adrienn ezért megosztotta velünk azokat a kedvenceit, melyekkel a legtöbbet hozhatjuk ki a madárcsicsergéssel és bimbózó virágokkal teli hónapokból! Szakértő dietetikusunk a mozgástól a táplálkozásig számos témát érint írásában, hogy kívül-belül egészségesen tölthessük a tavaszt.

A jó közérzet kulcsa a teljes öngondoskodás, amikor nem csak azt vesszük figyelembe, hogy melyik az a sport vagy étel ami egészséges a testünk számára, hanem azt is, hogy mit kíván a szívünk. Tegyük fel a kérdést magunkban: mi az az étel, ami nem csak tápanyagban gazdag, de a lelkünk is jóllakik vele? Melyik az a mozgásforma ami nem csupán a testünket tartja karban, hanem utána kisimultnak és nyugodtabbnak érezzük magunkat? Az arany középút titka ezekben a kérdésekben van.

Hogy könnyebben megtaláld, számodra mi a jó, mutatok pár példát az én kedvenceimből. Szigorúan csak inspirációként, fontos ugyanis, hogy ezek mindenkinél időről-időre változnak, ahogy az is, hogy épp mennyire viaskodnak bennünk a belső motivációk és a külső hatások.

Legjobb mozgásforma a tavaszi belerázódáshoz:

Számomra a futás a “legjobb” és leginkább bevált sport, de hosszú út vezetett idáig. Egy év alatt jutottam el 10 perc kocogásról a 1,5 óra futásra. Belső problémák elől menekültem a sportba, felszabadító volt, hogy ilyenkor nem azt hallgattam, ami a fejemben volt, hanem valami mást a fülesből: podcastet, pop slágereket, pszichológia előadást, komolyzenét vagy egy barátnő rizsázását. Azért komfortos számomra ez a mozgás, mert tudom, hogy nem késem le az első 5 percet mint a csoportos órákon és akkor se kell kihagynom ha túl sokat ettem, hiszen akkor indulok el, amikor jól esik.

Mindegy, hogy mit mozgunk, a lényeg, hogy örömmel és rendszeresen végezzük! Bármelyik sport betölti a funkcióját: szerotonin szintet emel, aktiválja az immunrendszert, gyulladásellenes folyamatokat támogat, csökkenti a vérnyomást, szabályozza a vérzsírokat, és szerepe van a daganatprevencióban is.

Kedvenc Funky ízem ebben az időszakban:

Tél után még jobban igénylem a színeket az életemben. Miután elfogyott a fagyasztómból az utolsó adag tavalyi áfonya és málna is, egyre türelmetlenebbül várom a tavaszi-nyári ízeket. Ilyenkor választom a Rusty Racoon smoothiet, ami az alma-ribizli-mangó keverékének köszönhető élénk narancs színével nem csak fenomenális ízélményt, hanem üdítő látványt is nyújt. Savanykás édessége olyan élénkítő, az illata pedig olyan zamatos, hogy egyértelműen ezt veszem le mindig a polcról! De azt is be kell vallanom, hogy a mosómedve különösen kedves állat a szívemnek.

De akármelyik Funky Forest italt is választjuk, biztosak lehetünk benne, hogy az nem pusztán finom, hanem a napi ajánlott folyadékbevitel elérésében is segít, miközben értékes mikrotápanyagokkal látja el szervezetünket. A Funky préslevek ugyanis mind gazdagok az egészségvédő hatású fitonutriensekben! Csak az szubjektív, hogy kivel mely pigmentek és illatok rezonálnak.

A titkos fegyverem fáradtság esetén:

A fáradtság érzet egy veszélyes dolog, ilyenkor az ember képes hanyagolni fontos teendőket, találkozókat, eseményeket, kevésbé tudatosan étkezik, tervez. Jó ilyenkor előre megtalálni azokat a biztonsági öveket, melyek ezekben a helyzetekben biztosítékot adnak. Nekem ez a tea. Több hónapos keresgélés után találtam meg az Impact Shop etikus ajándékokat áruló boltját, ahol sérült gyermekek bevonásával készített kerámiákat is árulnak. Itt sikerült egy különleges színű, fél literes bögrét beszereztem, ami azóta is kedvencem. Időről-időre megtöltöm a teás dobozom izgalmas filterekkel és amikor egy kis lélekmelengető finomságra vágyom, átböngészem a kincses dobozom és kiválasztok egy hangulatomhoz illő teát.

A tea amellett, hogy segít a folyadékpótlásban, lehet rituálé is. A tudomány szemüvegén keresztül nézve pedig a zöld tea katechinben (növények által termelt antioxidánsokban), a fekete tea flavonolban (antioxidáns hatású polifenolos vegyületek) gazdag. Ezek számtalan területen támogatják a szervezetünket, például a vérnyomás-szabályozásban, gyulladásgátlásban, koleszterinszint csökkentésben, illetve a trombózis és érelmeszesedés prevenciójában is.

Receptek amiket tavasszal készítek a legszívesebben:

Szinte mindig van nálam leves. Például egyszerű húsleves, amiben igazából csak csont, szárny és hasonlók vannak, illetve rengeteg zöldség (vöröshagyma, fokhagyma, sárgarépa, fehérrépa, zellergumó, kelkáposzta, gomba, kelbimbó). De másik nagy kedvencem a minestrone leves, amiben szintén sok a téli zöldség (gyökér zöldségek, karfiol, fodros kel, szárzeller, édeskömény) és mindig kerül bele fehérje forrásként valamilyen hüvelyes (fehérbab vagy csicseriborsó, tavasszal borsó), plusz paradicsomlé és rengeteg zöldfűszer. Ezeket 3-4 napon keresztül is képes vagyok vacsorára enni, a hosszú napok végén nem is tudok jobbat kívánni.

Amikor még a fűtés is megy otthon, szívesebben eszem főtt ételt vacsorára, mint hideg salátát. Melegít, könnyebben emészthetők a főtt zöldségek és többet is tudok belőlük így megenni. Az ételeimet gazdagon ízesítem antioxidáns hatású fűszerekkel is (húslevesbe gyömbér, szerecsendió, színes bors, lestyán; minestrone-ba bazsalikom, oregánó, petrezselyem, majoranna).

Számomra ezek a szokások és kedvencek adnak energiát a változékony tavaszi időszakban. Általuk találom meg a stabilitást amire ilyenkor különösen szükségem van. Mindannyian mások vagyunk azonban, ezért összehasonlítgatás helyett beszélgessünk többet és merítsünk ihletet egymás tippjeiből!