Barion Pixel

Odavagy a fűszeres, izzasztó ételekért? Rajongsz a chili vagy gyömbér melengető ízéért? Fülöp Lili dietetikusunk most lerántja a leplet a csípős ételek pikáns és igencsak pozitív titkairól!  

Egészségünk megőrzése komoly, mindennapi munkát és odafigyelést kíván. Persze, ha rutinszerűen végezzük, olykor már fel sem tűnnek a teendők. Megesszük a szezonális zöldségadagunkat, elmegyünk sportolni és az aktuális életszakaszunktól függően igyekszünk eleget aludni. 

Ezeket a szokásokat azonban időbe telik beépíteni a napjainkba, ugyanúgy ahogy az új alapanyagokat is, főként az intenzív ízeket! Furcsán hangozhat, de az emésztőszervrendszerünk is tudjuk edzeni, például, ha a csípős ételekhez szeretnénk hozzászokni, hogy élvezhessük azok jótékony hatásait (és bombasztikus ízét)! 

Nem kérdés, hogy a csípős ízek királya a chili. Fogyasztása után melegség járja át a testünket, izzadni kezdünk, rosszabb esetben akár gyomorpanaszokat is tapasztalhatunk. A gyomorirritáció, bár kellemetlen, valódi károkat ritkán okoz. A chili fő vegyülete, a kapszaicin okozza ezt az égő érzést ez felelős a testhőmérséklet növeléséért. Az erős paprika így serkenti az anyagcserét és fellép a fertőzések ellen. Sőt, a kapszaicin immunerősítő hatással is bír, ami a téli időszakban különösen nagy segítségünkre lehet!

A nyers chiliben ezen felül A, C és B vitaminokat és káliumot is találhatunk, ami bár önmagában nem fedezi a napi vitamin- és ásványianyag szükségletünket, na meg a csípőssége miatt egyébként sem tudunk nagy mennyiségeket megenni belőle, de antioxidáns tartalmával segíti a védekezést a szabadgyökök ellen. 

A hideg időben melengető hatása mellett tehát érdemes a chilipaprika ezen funkcióit is kihasználnunk. Remekül barátkozhatunk az ízével a Funky Forest Lovely Llama préslével, hiszen hígítva a chili mértékét is enyhíteni tudjuk, szépen hozzászoktatva az emésztést a csípős ízek szeretetéhez.