Barion Pixel

Nem meglepő, hogy a szervezetünknek más a tápanyagigénye télen, mint nyáron. Szabó Adrienn dietetikusunk legújabb blogbejegyzésében elárulja, hogy milyen praktikákkal tudunk igazodni az új évszakhoz egészségünk maximális támogatása érdekében. Az aranyszabály egyszerű: ne csak a ruhatárunk legyen szezonális, hanem az étkezésünk is! 

Mióta ember az ember, sokkal többet élt a természettel harmóniában, mint városban. Így érthető, miért változik a belső környezetünk szükséglete a külsővel szinkronban. 

A hideg miatt, mely a szabadban és szobánkban is egyaránt érzékelhető, a szervezetnek nagyobb az energiaigénye. Ilyenkor kevesebbet párologtatunk, így a zöldségek, gyümölcsök friss felhasználása helyett sokkal inkább az ételkészítés kerül előtérbe.

Több szempontból is reagálhatunk bátran erre az igényre! 

Egyrészt azért, mert a meleg ételek közvetlenül is hatnak a testünkre, mert a főzés közben használt sütő, tűzhely is melegíti a lakást, nem utolsó sorban pedig azért, mert az illatok is hatnak jóllakottságunkra. 

Gyakori aggodalom ebben az időszakban, hogy nincs elegendő vitaminforrás a szervezet és az immunrendszer megfelelő működéséhez. Ezért fontosnak érzem, hogy hangsúlyozzam, hogy vitaminok nem csak a friss zöldségekben és gyümölcsökben vannak jelen!

 

Minél kevésbé feldolgozott egy nyersanyag, minél teljesértékűbb az étkezésünk, annál inkább több lesz benne az fontos mikro- és makrotápanyag. Pl.: egy teljeskiőrlésű lisztből készült kenyér vitamin és ásványianyag tartalma mellett a növényi fehérjetartalma is szignifikánsan magasabb a fehér kenyérhez képest! 

Mi magyarok, talán leginkább a C-vitamint tartjuk számon egészségünk őreként, de egyrészt van télen is jó C-vitamin forrás, másrészt a normál működés nem 1-1 vitamin, ásványianyag mennyiségén múlik, hanem milliónyi tényezőn. 

Kedvenceink, az antioxidánsok, már sok írásunkban olvashattatok is róluk. Az ő jelenlétük is elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez, ezért bár a lilakáposzta sütve, párolva már C-vitamint nem tartalmaz, bátran fogyasszuk, mivel antioxidánsokban rendkívül gazdag! 

Ne feledjük, hogy télen is együnk színesen! Éljen a cékla, lilakáposzta, sütőtök, édesburgonya, lilahagyma, kelkáposzta és szilva, készítsünk belőlük minél izgalmasabb, gazdagabb ételeket. 

Azt sem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy a szabadgyök kötő képességük miatt felkapott, egzotikus alapanyagok (pl.: goji bogyó, acai bogyó, avokádó, banán) egyáltalán nem egyeduralkodók. A hazai forrásból beszerezhető dió vagy például a a barna és vörös lencse oxigén szabadgyökkötő képessége sokszorosan lekörözi az import terményekét, hidegben pedig különösen javasolt a fogyasztásuk!